Förslag på sänkt aktiekapital
Den 14 maj 2019 lämnade Justitiedepartementet ett förslag om sänkt aktiekapital för privata aktiebolag. Det föreslås att aktiekapitalet ska sänkas från 50 000 kr till 25 000 kr.
BAKGRUND
Företrädare i aktiebolag har normalt inte något personligt betalningsansvar för bolagets skulder. Dock är företrädare alltid ansvarig för skatteskulder. Det finns regler i aktiebolagslagen (ABL) som garanterar att ett aktiebolag alltid ska ha tillgångar som minst svarar mot bolagets förpliktelser. Syftet med kravet på ett lägsta aktiekapital är att det ska finnas ett skydd för bolagets borgenärer, ett så kallat kapitalskydd.
Mellan åren 1995 och 2010 var aktiekapitalet 100 000 kr för privata bolag. År 2007 tillsatte regeringen en särskild utredare för att överväga om aktiekapitalet skulle kunna sänkas från 100 000 kr till 50 000 kr, 20 000 kr eller till 1 kr. Utredaren kom slutligen fram till att det mest lämpliga alternativet var att sänka det till 50 000 kr, vilket följaktligen skedde. De nya reglerna trädde i kraft den 1 april 2010.
DET NYA FÖRSLAGET
I Justitiedepartementets förslag från den 14 maj 2019 finns en tydlig klyfta mellan åsikterna kring förslaget om sänkt aktiekapital. Av förslaget framgår att ett sänkt aktiekapital innebär att det blir lättare för personer att starta aktiebolag, vilket i sin tur medför en ekonomisk tillväxt, hög sysselsättning och högre skatteintäkter. Den nuvarande gränsen 50 000 kr har knappast något större värde som borgenärsskydd, men att kravet på ett visst lägsta kapital kan motverka helt ogenomtänkta bolagsbildningar och att ett lägsta aktiekapital därför bör behållas och inte helt slopas.
Det framkommer även att ett lägre krav på aktiekapital skulle innebära att borgenärsskyddet inte längre uppfyller sitt syfte. Spärren mot oseriöst och ogenomtänkt företagande försvinner och att risken för ökad ekonomisk brottslighet ökar. Det skulle kunna innebära en ökad användning av borgensåtaganden och andra säkerheter ställda till aktieägarna personligen. Det kan i sin tur uppfattas som en urholkning av principen om frihet från personligt betalningsansvar för aktieägarna.
Reglerna om likvidation vid kapitalbrist har betydelse för vilken nivå kravet för aktiekapitalet ligger på. Dessa regler är inget som har diskuterats kring i förslaget men det anges att regleringen kring detta skulle behöva ses över.
IKRAFTTRÄDANDE
Förslaget föreslås träda i kraft den 1 januari 2020.
Justitiedepartementets förslag på sänkt aktiekapital
Tags:
Related Posts
- Investeringar från annat land – FDI-lagen kan vara aktuell ( 2024-02-19 )
- Erfaren redovisningsekonom – Sundsvall ( 2023-11-01 )
- Matlagning med stjärnkocken ( 2022-10-24 )
- Parkering att hyra ( 2022-06-07 )
- Nyutbildad redovisningsekonom – Sundsvall ( 2021-12-30 )
- Parkering att hyra ( 2021-02-05 )
- A new employer concept in Sweden ( 2020-09-22 )
- Utländsk arbetskraft får betala skatt i Sverige ( 2020-09-22 )
- Beskattning i tjänst av utdelning på preferensaktier ( 2020-08-22 )
- Att bestämma själv i förväg – framtidsfullmakten ( 2020-06-09 )
Senaste inläggen
Arkiv
- februari 2024
- november 2023
- oktober 2022
- juni 2022
- december 2021
- februari 2021
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- november 2019
- mars 2019
- februari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juni 2018
- maj 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- juni 2015
- maj 2015
- september 2014
- juni 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juni 2013
- maj 2013