Nya regler om granskning av utländska direktinvesteringar
Bakgrund
Den 1 december 2023 trädde en ny lag i kraft som påverkar företagsförvärv i svenska företag, lag (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar (även kallad för FDI-lagen). Lagen infördes för att motverka utländska investeringar som kan leda till säkerhetsrisker i Sverige och möjliggör granskning och förbud av sådana investeringar (1 § FDI-lagen). Lagen omfattar aktiebolag, europabolag, handelsbolag, stiftelse eller ekonomisk förening som har säte i Sverige. Även enskild näringsverksamhet och enkla bolag omfattas av regelverket.
Huvudsakligt innehåll
Lagen medför en skyldighet för alla investerare, oavsett nationalitet och säte, att göra en anmälan till granskningsmyndigheten, Inspektionen för Strategiska Produkter (ISP), innan en investering genomförs i en så kallad skyddsvärd verksamhet (7 § FDI-lagen). Med skyddsvärd verksamhet avses exempelvis samhällsviktig eller säkerhetskänslig verksamhet, men också verksamheter som tillverkar eller tillhandahåller krigsmaterial (3 § FDI-lagen). Det kan även röra sig om verksamheter som exempelvis utvinner eller säljer kritiska metaller, råvaror eller mineraler. Det är emellertid inte endast investerarna som åläggs skyldigheter enligt FDI-lagen, utan även bolaget som är föremål för en investering som omfattas av denna lag har en skyldighet att upplysa alla intresserade investerare om anmälningsskyldigheten (11 § FDI-lagen).
Noterbart är att inte alla investeringar i en skyddsvärd verksamhet måste anmälas och i lagen räknas det därmed upp vilka investeringar som utlöser anmälningsskyldigheten (7 § FDI-lagen). Lagen omfattar bland annat investeringar där investeraren antingen direkt eller indirekt förfogar över röster som motsvarar eller överstiger de i lagen angivna gränsvärdena 10, 20, 30, 50, 65 eller 90 procent. Investeringar där investeraren antingen får direkt eller indirekt inflytande i bolagets ledning är också exempel på sådana investeringar som omfattas av lagen.
För att det ska föreligga en anmälningsskyldighet krävs det sammanfattningsvis att det både rör sig om investeringar i en skyddsvärd verksamhet samt att investeringen i fråga omfattas av lagen. Värt att notera är att alla transaktioner som genomförts efter lagens ikraftträdande den 1 december 2023 omfattas av lagens bestämmelser oavsett om transaktionen inleddes innan datumet i fråga.
Trots att svenska och europeiska investerare omfattas av anmälningsskyldigheten är det endast investeringar från utländska investerare som kan bli föremål för förbud om det är erforderligt för att motverka skadlig påverkan på Sveriges säkerhet eller på allmän ordning eller säkerhet i Sverige (20 § FDI-lagen). Med utländska investerare avses fysiska eller juridiska personer med medborgarskap respektive säte utanför EU (4 § FDI-lagen). Även juridiska personer som direkt eller indirekt ägs alternativt kontrolleras av en stat, juridisk eller fysisk person utanför EU omfattas av lagen.
Tidsfrister
Det har i lagen angetts en tidsgräns för inom vilken tid som ISP måste ge de berörda parterna svar på anmälan som inkommit för att det inte ska ta alltför lång tid. ISP måste nämligen besluta huruvida anmälan ska lämnas utan åtgärd eller om myndigheten ska påbörja en granskning inom 25 dagar från att en anmälan är fullständig (14 § FDI-lagen). Om ISP väljer att gå vidare med att göra en utredning av investeringen måste myndigheten avgöra huruvida investeringen ska förbjudas eller godkännas inom 3 månader från det första beslutet (15 § FDI-lagen). Om det föreligger särskilda skäl får emellertid myndigheten ta sitt beslut inom 6 månader.
Förelägganden och sanktioner
Om ett förbud har meddelats har ISP rätt att besluta om förelägganden, som får förenas med vite, mot de berörda parterna om det är nödvändigt för att motverka skadlig inverkan på Sveriges säkerhet (24 § FDI-lagen). Om lagen inte följs, exempelvis om någon anmälan inte gjorts trots anmälningsskyldighet eller att en investering har genomförts trots förbud, har ISP befogenhet att påföra sanktionsavgifter om högst 100 miljoner kronor (31-32 §§ FDI-lagen).
Kommentar
Det är visserligen fördelaktigt med ett regelverk som möjliggör granskning och därigenom förbud mot investeringar som riskerar att skada Sveriges säkerhet, men i och med den omfattande anmälningsskyldigheten riskerar systemet att fördröja många investeringar som inte är problematiska ur en svensk säkerhetssyn.
Tags:
Related Posts
- Erfaren redovisningsekonom – Sundsvall ( 2023-11-01 )
- Matlagning med stjärnkocken ( 2022-10-24 )
- Parkering att hyra ( 2022-06-07 )
- Nyutbildad redovisningsekonom – Sundsvall ( 2021-12-30 )
- Parkering att hyra ( 2021-02-05 )
- A new employer concept in Sweden ( 2020-09-22 )
- Utländsk arbetskraft får betala skatt i Sverige ( 2020-09-22 )
- Beskattning i tjänst av utdelning på preferensaktier ( 2020-08-22 )
- Att bestämma själv i förväg – framtidsfullmakten ( 2020-06-09 )
- Omställningsstöd för företag ( 2020-05-05 )
Senaste inläggen
Arkiv
- februari 2024
- november 2023
- oktober 2022
- juni 2022
- december 2021
- februari 2021
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- november 2019
- mars 2019
- februari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juni 2018
- maj 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- juni 2015
- maj 2015
- september 2014
- juni 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juni 2013
- maj 2013